Hej bästa grannar,

Nu har det gått exakt en månad sedan Hagunda Moderaternas Dialogmöte med UL.

UL har hunnit samla ny statistik sedan förändringarna infördes. UL kan se att förarbytet som togs bort efter sportlovsveckan har givit önskad effekt. UL har dock fortfarande förseningar på 07:15 och 07:37 och dessa kommer UL att fortsätta bevaka samt titta på lösningar till.

I tabellen har UL också redovisat ankomsttiden till hållplats Slädvägen för turen som startar i Vreta Västra 07:37. Från 25 februari och framåt när förarbytet togs bort har bussen varit i snitt 4,5 minuter försenad till Slädvägen. Till Uppsala C är den cirka 6 minuter försenad i genomsnitt. Det betyder att vi är på rätt väg.

Men vad händer nu?

UL uppfattade att det finns en stark önskan att tidigarelägga avgångarna från Vreta Västra. UL har initierat en förändring som innebär att från och med tidstabellförändringen i augusti, kommer 107:an högst sannolikt att avgår 6.10 istället för 6.15. Sen kommer också 7.37 avgången flyttas fram till 7.30 så att vi kan förbättra villkoren för både Akis personalen, samt skolbarnen. En annan bra grej är att bussen har fått en extra minut på sig att köra ut till oss, som buffert.

Men är det allt?

Tyvärr fastnade vårt dialog möte, enligt mig för stark på era starka synpunkter om förseningen av 7.37 (er budskap gick mycket tydligt fram) så att vi inte han med dom andra intressanta punkterna som jag hade önskat och förbered mig på, så jag tar dom nu.

  • Nattbuss: Det är mycket möjligt för UL att köra en nattbuss vid till ex. 1 tiden bara lördag och fredag. Fordon och chaufförer finns, men för att få nattbussen ekonomiskt att gå runt, måste vi har i snitt 10-15 passagerare i den. Alltså om det finns riktigt intresse kan vi mycket väl styra upp det här!
  • Ny körsträcka: För i tiden gick 107:an fram till Vändplanen. Det kan den göra igen om det önskas och om vägföreningen i Vreta hjälper till. Så precis som med nattbussen så går det här att lösa enligt UL. En fördel förutom att det kan blir närmare, är att Bussen kan stå och väntar in tid vid vändplanen. Det skulle definitivt förbättra punktligheten av avgångstiderna.
  • Hållbarhet, fordon och miljö: I gruppen skrevs det mycket om miljö aspekten, fordon etc. inför mötet. Jag förberedde mig djup inför dialogmötet på den här frågan, men tyvärr blev det ingen som visade intresse för det under mötet. Så min korta version: UL gör sitt bästa för en hållbar utveckling.

Självklart vill jag lägga till att UL gjorde en bra och stark insats, med att både ställe upp på dialogmötet, samt med att försöka hitta och implementera dom bästa möjliga lösningar

Återigen tack alla er som kom och nu hoppas jag bara att det förbättrade trenden håller i sig.???

Mats